torsdag 12 november 2020

Cibus - rapport Q3

 Då släppte Cibus, bolaget med fastigheter inom dagligvaruhandel, sin tredje kvartalsrapport för året. Det såg verkligen trevligt ut, i synnerhet om man enbart tittar på bolagets prestanda. P.g.a. emission under året har de dock givit ut ganska mycket fler aktier vilket gör att förbättringen per aktie blir något mer modest. Förvaltningsresultatet som helhet förbättrades ca 30% jämfört med för ett år sedan, medan förvaltningsresultatet per aktie ökade med lite mer blygsamma, men trots allt stadiga, 5% om man jämför med föregående år och samma period. 

Oavsett är det riktigt trevliga nyheter. Jag äger en del i bolaget och uppskattar likt många andra att de är det enda svenska bolag som delar ut månatligen i tillägg till den defensiva naturen och aktieägarvänliga inriktningen på bolaget. Jag vill öka på ganska rejält framöver men är ingen köpare på dessa nivåer. EPRA NAV ligger någonstans kring 127:- per aktie, och min värdering är väl strax ovanför detta då jag kan tänka mig premiera okänsligheten i verksamheten. Så någonstans under 140-145:- per aktie är jag köpare. 

Dock vill jag motvikta en del av premien jag kan ge, med rabatt för begränsad tillväxttakt och att bolaget trots allt är ganska nytt och har en lite väl tunn historik för att överhuvudtaget kunna imponera, på riktigt.

God torsdag!

Hidalgo,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar