tisdag 8 september 2020

Investeringsfilosofi

 Så, tanken med bloggen kommer alltså i första hand vara ett konkret verktyg för att argumentera och resonera med mig själv, samt skapa en historik över mina analyser, transaktioner och resonemang. Till att börja med vill jag ge en kort bild av det ramverk och den filosofi jag följer i mitt investerande. Jag vill nedan beskriva vilka typer av tillgångar jag riktar in mig på, hur jag analyserar dessa och i slutändan hur jag prissätter dem. 

Tillgångsslag

Jag har egentligen inga förbehåll kring vad jag investerar i, så länge det är en tillgång som generar ett kassaflöde. Jag är alltså inte speciellt intresserad av investeringar i ädelmetaller, konst, samlarobjekt eller annat som mer eller mindre stämmer in på Greater fool-teorin. Det vill säga att nästa man ska betala mer än vad jag gjorde för det, utan någon annan förändring, förbättring eller värdeskapande aktivitet i eller kring tillgången. Det finns dock undantag som jag kommer förklara närmare längre fram.

Av de tillgångar som återstår är det primärt aktier och fastigheter för uthyrning som är i scope för min investeringsfilosofi. Jag är så förtjust i fastigheter att majoriteten av mitt aktieinnehav faktiskt också är fastighetsbolag eller bolag med liknande struktur. Det faller sig så enkelt förklarat att jag har en god förståelse för fastighetsförvaltning och har lättare att bedöma och värdera kassaflödet från dessa än t.ex. ett snabbt växande e-handelsbolag med kläder. Det ligger inom min kompetensarea, och det finns tillräckligt många fina fastighetsbolag i världen samt verksamheter med liknande struktur inom energi, infrastruktur och t.e.x. dagligvaruhandel att jag inte har någon anledning att göra några större utsvävningar. Jag är såklart öppen för andra verksamheter också, men de är ofta svårare för mig att bedöma. Vad gäller fastigheter för uthyrning är detta fortfarande i planeringsstadiet och jag har inte satt alla parametrar för hur jag vill att det ska se ut. Första fastigheten beräknar jag förvärva inom 2 år.

Analys

Mitt sätt att analysera företag och tillgångsslag grundar sig till stor del på inspirationskällor som Warren Buffett, Benjamin Graham, Peter Lynch med flera. I mer samtida sammanhang har jag mycket gemensamt i min filosofi med exempelvis lundaluppen (lundaluppens blogg), petrusko (petruskos blogg) och Marcus Hernhag. 

I vissa fall är jag mer konservativ än flera av ovan, och i andra fall mer aggressiv eller utsvävande. Som en röd tråd är det att jag håller mig till verksamheter som jag till stor del kan förstå, som i grunden bör vara ocykliska över tid, som ligger nära basbehoven (att bo, att äta, att sova, sjukvård, att dricka, energi, kommunikation) och försöker hålla mig från populära trender och mode (exempelvis kläder, mobilskal, leksaker, köksutrustning, resor, spelappar). 

För den som läst The Intelligent Investor av Benjamin Graham kommer nog finna många likheter med mina analyser och kapitel 14 i den boken, vilken jag anser är en av de mest fantastiska böcker att läsa för den som är intresserad av investering. 

Jag har vissa krav på verksamhetens lönsamhet, tillväxt och finansiella ställning, gärna med god grundad historik som visar att bolagets förflyttning framåt är uthållig, pålitlig och förutsägbar. I grunden kan man säga att jag är mer eller mindre helt ointresserad av spekulation om själva aktiens pris eftersom jag försöker se det som att jag köper själva företaget och verksamheten (nåja, en väldigt liten del av den). Alltså är priset det sista jag försöker lägga vikt vid när jag investerar. D.v.s. jag investerar aldrig på grund av att en aktie är billig. Jag försöker hitta bolag jag vill äga mot bakgrund av företagets prestanda, och gör sedan min egen prissättning i lugn och ro. Står det till buds att köpa bolaget till eller under min prissättning innebär det en investering. Annars väntar jag.

Prissättning

Med hänsyn till sista stycket ovan är detta nästan det jag vill lägga allra mest vikt och betoning vid. Jag hittar företag jag vill äga. Jag själv bedömer vad värdet är. När marknaden tillåter mig att köpa till det priset gör jag det, annars inte. Detta gör att jag missar väldiga uppgångar ibland, eftersom att jag inte rider "trendens våg". Men det är heller inte det jag är ute efter. Om jag investerar är horisonten alltid minst 15 år, mer eller mindre utan exitstrategi. Detta i kombination med en relativt konservativ bedömning av företagsvärden, gör att risken för fel minimeras. Som Buffett själv skrev i sin essä The Superinvestors of Graham and Doddsville, bör man alltid följa filosofin att "ska jag köra över en bro dagligen med 10 000 ton, vill jag inte att den ska klara 12 000 ton. Den ska klara 30 000 ton. Hängslen och livrem alltså, och detsamma gäller i många av mina investeringar. 

Således är priset aldrig orsaken till om jag ska investera, utan bara ett svar på frågan om när jag ska investera, när jag redan bestämt mig om jag vill ha bolaget.

Risk

Det finns många sätt att bedöma risk och förhålla sig till dessa på. Dock slutar oftast de traditionella bemärkelserna på risk i en formel som kan liknas vid: Risk = Volatilitet x Tid x Nuvarande pris. Ju större standardavvikelse från medelpriset tillsammans med kortare tid, tillsammans med högre pris ökar generellt sätt risken. Främst är det volatilitet och tid som förmedlas från finansinstitut till småsparare. 

"Om du väljer grön fond har du låg risk och behöver bara behålla ungefär 1 år. Om du väljer röd fond har du högre risk men också högre avkastning, och då rekommenderar vi att du kan avvara pengarna minst 5 år". Så kan det ofta låta på det lokala bankkontoret. 

Och den definitionen på risk är det inget fel på för gemene man. Men eftersom jag själv lever på mina investeringar, och vill att de bolag jag med omsorg väljer att utgöra min portfölj med ska bidra till mitt uppehälle och min trevnad under överskådlig framtid har jag neutraliserat begreppet tid. Under analysfasen väljer jag bolag som jag i teorin ska kunna ha i en "evighet". Detta ger mig en marginal för felbedömningar eftersom det som återstår är att jag räknat rätt på kassaflöde, tillväxt och överlevnadsförmåga så blir det "bara" sämre avkastning. Inte negativ sådan. Likaså gäller begreppet volatilitet. Eftersom jag enbart är intresserad av den grundläggande verksamheten och vill ha den över väldigt lång tid, gör prisvariationerna mig ingenting. Förutsatt att inget underliggande förändras är jag ganska ointresserad av om priset på aktien sjunker. Detta gör att min filosofi lägger mycket vikt vid att finna stabila företag och enligt mig inte köpa alldeles för dyrt. Det är egentligen min enda stora utmaning vad gäller risk. Att hitta ett fantastiskt bolag att vilja äga är en utmaning i sig. Men att när man hittat sin nästa affärsförälskelse, ändå lyckas sansa sig och lita på sin egen prissättning när marknaden är helt irrationell är min största utmaning och därmed den största risken för min portfölj. För den som vill se nutida exempel kan man följa Teslas kursuppgång sista tiden. De har aldrig varit av intresse för mig, eftersom de saknar flera av karaktärsdragen jag letar efter. Men jag värderade dem för underhållningens skull förra året och jag tyckte de var övervärderade vid 300 dollar innan spliten. Nu är de uppe i över 400 dollar efter en split på 1 till 5. Över 500% missad avkastning p.g.a. att jag är en stofil, men jag är lika glad för det. 

Jag tycker som sagt att investeringar i princip är det roligaste som finns, och jag har sedan en tid tillbaka lämnat ekorrhjulet för att ha förmånen att göra detta på heltid. Därför finner jag nu det lämpligt att dokumentera mina tankar och investeringar och hoppas som tidigare nämnt på att det kan generera lämpligt utbyte oss alla emellan.

Trevlig tisdag!

Hidalgo,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar