måndag 21 september 2020

Läsning - Start With Why

 Start With Why, en bok av inspiratören och marknadskillen Simon Sinek, som jag precis läste klart släpptes för snart 10 år sedan. Men tankarna i boken är fortfarande relevanta. Simon Sinek är en kille som fått väldigt mycket uppmärksamhet för sitt sätt att tänka på och sina idéer kring hur man leder en organisation. Han har tack vare detta varit med i otaliga intervjuer, hållit TED-talks och även föreläst för några av världens största organisationer. 

Hans filosofi går ut på att vi alltför sällan men alltid borde utgå från kärnan i det vi gör, varför gör vi det vi gör? Oavsett om det handlar om produktutveckling och företagande, eller sin fru/make eller sitt eget jobb, så kommer ofta stress och lidande från att vi själva inte identifierat eller efterlever den ursprungliga orsaken till att vi faktiskt engagerar oss i något.

Om vi går till jobbet för pengar som motivation, menar mr. Sinek, att det egentligen bara är ett världsligt uttryck för varför vi går dit. Det på egen hand kan inte motivera oss. Eftersom det finns tusentals alternativ där vi också kan arbeta för pengar, kan inte det vara enda moroten. Vi går dit för att vi inte tror det finns något alternativ. Eller så går vi dit för att vi älskar produkterna vi säljer. Eller för att vi tror att vi tillsammans med vår chef kommer åstadkomma något fantastiskt. Men det finns alltid mer än bara det som först syns. 

Och eftersom jag precis läst boken, har jag reflekterat för egen del. Jag har sedan en tid tillbaka lämnat arbetslivet som anställd för att enbart leva på mina investeringar. Kanske kommer jag hitta några andra sysselsättningar i framtiden, men just nu fokuserar jag på investeringar och egen fortbildning. Och mycket av teorierna stämmer väl in, även om jag själv inte artikulerat mina tankar med just de orden, så har liknande tankar funnits tidigare. Jag gick till stor del till arbetet för pengar, bekräftelse i karriärstegen och för att göra skillnad, trodde jag. Men jag märkte ganska snabbt att jag var där av fel anledningar. Ofta fick jag tankar som "bara detta projektet blir bra, är det klart". Eller "bara jag blir befordrad ordnar sig allt". Och så motiverades jag av den typen av tankar att fortsätta framåt när allt kändes övermäktigt, stressigt eller orimligt. Till slut insåg jag att ju hårdare jag arbetade desto snabbare kom jag fram. Men inte till vad jag ville. Utan till ännu mer av det jag redan gjorde. 

Just det. Belöningen för hårt arbete och att ligga i framkant är vadå? Mer hårt arbete. Mer ansvar. Mer stress. Jag är ju så duktig på att hantera det, så då borde jag få mer. 

När jag insåg detta, insåg jag att jag inte skulle fortsätta. 

Jag tänker också på hur jag ser på mina investeringar, som jag sysslat med parallellt med karriären under många år. Handlar inte de bara om pengar också? Att uppnå resultat? Lustigt nog blev svaret nej. Det handlar i huvudsak om min vilja att vara oberoende. Inte ekonomiskt oberoende per se, det vill säga, köpa vad jag vill och leva extravagant som många tänker sig.

Det handlar om att vara oberoende av arbetsgivare, myndigheter, pensionsbolag, föräldrar, hustru, vänner eller andra externa faktorer som kan påverka mig. Det handlar om att känna att jag står på helt egna ben. Att oavsett pension, oavsett frugans jobb eller oavsett min egen lön så snurrar mitt liv runt på mina investeringar. Det är verkligen mer känslan än pengarna i sig jag jagar. Det är mitt varför.

Jag arbetar flera timmar för att analysera något, eller läsa en bok för att vässa mitt sinne, och i slutändan göra en investering som kanske ökar mitt kassaflöde med 1000:- per år. Men de 1000:- per år är i praktiken återkommande livet ut. Och de läggs på en hög av tusenlappar som redan är återkommande år efter år. Det driver mig. I motsats till att arbeta vilket ger 1000:- just nu, men kräver mitt fulla engagemang i lika stor utsträckning igen för nästa 1000:-. 

Det är mitt varför. Att vara oberoende. Vad är ditt varför?

Boktips:

Start With Why - Simon Sinek

https://www.adlibris.com/se/bok/start-with-why-9780241958223


Hidalgo,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar